الجمعة، 6 مارس 2009

مَشاهِد

بسم الله الرحمن الرحيم

سعيد بوجودي معكم.. و سعيد بكم من حولي..
===
غيرت اسمي إلى: جنون عاقل
=======================

مَشاهِد

===


سكون..
أحب السكون...
كوبُ قهوتي المفضلة..جالسٌ على كرسيّي..
في بقعتي المفضلة..
أرى أشعةَ الشمس تخترقُ عوالِقَ الهواء...
أشتمّ قهوتي قبلَ أن أرتشِفَ منها...
و يعجبني الهدوء..و السكون...
=====


تشويش..و أصواتٌ غيرُ متناغِمة..
كلُّ شئٍ يتحركُ من حولي...و أنا أحاولُ
الإمساكَ بشئٍ......علّي لا أقع...
صداعٌ لا أعلمُ متى بَدأ...
و لا لمتى يدوم...
حقيقةٌ أرفضها...و واقعٌ يفاجئني..
و عليّ القبول...
بسمةٌ أرسمها لمن حولي... و لي...
علّها تصبح حقيقة...
=====

قرار....
أكرهُ إتخاذ القرارات..
لكني أعتقدُ ان هذا جزءٌ من دنيا الكبار...
نحنُ الكبار...
كما يقال...شرٌ لابد منه...
لكن مع كلِّ خطوة...
مع كل خير...
مع كل شر...
لا أنسى ...
فالحمدلله دوما...
و لا أنسى....
فمازلت .................أحب السكون
تمت في:
6-3-2009

18 نثروا جنونهم:

قلب من زئبق يقول...

جنون عاقل

أنا زيك باحب السكون لكن مابحبش القهوة هههههههه

عارف
لما فكرت فين كرسيّ المفضل و فين بقعتي المفضلة ما لقيتش

غريبة دي

كان زمان في وقت كنت بارتبط بالأماكن و الأشياء لكن دلوقتي لاأبالي و بجد مفتقد الحنين لتلك الأماكن و الأشياء

لكن كلامك فكرني بأشعة الشمس و هي تداعب عوالق الهواء اللي كنت باستمتع بمراقبتها في شعاع الشمس المار من شباك اوضتي او من بير السلم هههههههه

يااااااااااااااااااااه
كنت بريء قوي :)

و اسمح لي اشاركك صورة التشويش لأنك بتعبر عن ما في داخلي تماما

اما عن القرار فانت رجعتني لليوم اللي عرفت فيه اني بلغت و ان من انهاردة انا محاسب على كل كلمة و كل فعل و اني من من دلوقتي معايا ملائكة اليمين و الشمال بيعدو عليا كل شيء باعمله

لا تتصور مدى الحزن و الهم اللي كنت فيه ساعتها

كنت باقول لنفسي دلوقتي انا خسرت طفولتي و تلقائيتي
للأسف

و طبعا الحمد لله على كل حال و على كل شيء

لكن الفرق بيني و بينك ان انا و بعد كل السنين دي نسيت ... نسيت نفسي .. نسيت باحب ايه و باكره ايه .. نسيا اساسا يعني ايه حب يعني ايه قلب

و هكذا فقدت قلبي و انسكب الزئبق و تبعثرت قطراته

بس انت لسة فاكر

اوعى تنسى
اوعى
خد بالك على قلبك و على اللي بتحبه قوي و ربنا معاك و معايا :)

rovy يقول...

السلام عليكم

خواطر جميلة و احساس شفاف و رقيق جدا

احسست بحب للحياه برغم كل متاعبهاو انا اقرأ كلماتك و اشتقت لفنجان القهوه فى مكان احب ان اجلس به اتمتع بالشمس و الهواءو ايضا منظر البحر الجميل الذى اعشقه
حقيقى احساسك عالى جدا و يؤثر بمن يستشعره
ارجو ان تتقبل مرورى و ايضا عزائى فى الفقيده الغاليه عمتك رحمها الله و اسكنها فسيح جناته و غفر لها و تغمدها بواسع رحمته .. امين

تحياتى

Gannah يقول...

عارف مدونتك بتدينى احساس مختلف
رغم القلق واحيانا الخوف والصراع الا ان كل ده مغلف بسكينة غريبة
انا كمان بحب السكون قوى
والقهوة كمان
يارب تكون بخير
تحياتى

jonoon 3aqel يقول...

قلب من زئبق

لا أعتقد ان مثل هذه الأشياء تختفي...لكن احيانا لا نرى مدى ارتياحنا لها او اشتياقنا لها من زحام هذه الدنيا..

أما عن كونك الأن محاسب على الكلمة..ف بالعكس..برأيي لما تراقب نفسك و تحاسبها انت قبل ان يحاسبها غيرك..فهذا يعطيك شعور بالنقاء..قد لا يكون كما نقاوة الأطفال...لكن نقاء يشرح صدرك..

اخي...ابحث عن الاشياء الصغيرة التي تسعدك..فأحيانا..تكون هي سر سعادة يومنا..وسر رسمة البسمة على وجوهنا طوال اليوم..
و ياعم بلاش القهوة :)

اتمنى لك سعادة تدوم..و قلب ينبض بالطاعة و رضى الرحمن..

تقبل تحياتي

jonoon 3aqel يقول...

روفي..

و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته..

شكرا لكلامك و تشجيعك..

أنا بشرب النسكافيه مع الحليب :) جربيه..

اسأل الله أن يشملنا برحمته..و يغدق علينا الامن و الامان و الطمأنينه...هذا حال الدنيا..فاللهم ارزقنا حسن الخاتمة...

حقا سعدت بمرورك..
أتمنى ان يدوم....
دمتِ بخير

تقبلي تحياتي

jonoon 3aqel يقول...

جنة

أهلا بك اختي..
سعيد دوما بمرورك..و سعيد ايضا بأن ما تقرأينه هنا...يجلب سكينة ما...

على طاري القهوة... أنا كل اما اعلق عند اختي اليس بكون بشرب النسكافيه...هههههه
و بكتب ده ف التعليق...
" انا بشرب نسكافيه "ههههه


انا بخير الحمدلله...شكرا
دمت بخير و سعادة و رضى

تقبلي تحياتي

قلب من زئبق يقول...

اختفت تلك الأشياء حين تخليت أنا عنها
أما عن حساب نفسي فأنا و نفسي بنخاف من بعض قوي و أقبح أنسان باشوفه في حياتي هو الشخص اللي باشوفه في المراية و تاني هاشاركك في صورة التشويش انا الراجل اللي في الصورة اللي انت حاططها

مش عاوز اغمق الصورة قوي
لكن انا دلوقتي بابتدي مرحلة جديدة من البحث عن الذات باحاول اخلق جوايا انسان جديد انا بس اتأثرت بكلامك قوي و حبيت اكتب احساسي بيه و في اليوم اللي هاينبض قلبي فيه بالطاعة و رضا الرحمن هاكون وصلت لبغيتي و منايا من الدنيا و تتحقق ليا السعادة بجد

تحياتي

jonoon 3aqel يقول...

الله يعينك ف عملية البحث و يسهل امرك يارب...
و ان شاء الله تلقى الانسان اللي جواك زي ما انت بتحب...

" أقبح أنسان باشوفه في حياتي هو الشخص اللي باشوفه في المراية"

اتمنى تتخطى المرحلة دي بأسرع وقت...

:)

تحياتي

Unknown يقول...

(تشويش..و أصواتٌ غيرُ متناغِمة..
كلُّ شئٍ يتحركُ من حولي...و أنا أحاولُ
الإمساكَ بشئٍ......علّي لا أقع...
صداعٌ لا أعلمُ متى بَدأ...
و لا لمتى يدوم...
حقيقةٌ أرفضها...و واقعٌ يفاجئني..
و عليّ القبول...
بسمةٌ أرسمها لمن حولي... و لي...
علّها تصبح حقيقة...)
مشوش انت كثيرا هذه المرة!
لعله حادث وفاة العمة؟
لعله شىء اخر؟
ولم تتكلف البسمة؟
فلن تفلح فيها ولن تأتى بالأثر المطلوب
فأن لم تكن نابعة من القلب ..فقد تزيد التشوش...بل وقد تزيد الالم!

jonoon 3aqel يقول...

norahaty

توقعك في محله...
الله المستعان....

البسمة ليست مصطنعه..لكني لا أستسيغ طعمها كثيرا...

مع الايام تتداوى الجروح..صح

سعيد دوما بمرورك
دمت بخير

أميرة يقول...

عارفاه انا النسكافية اللي بيحلالك في بيتنا دا :)بالف هنا وشفا :)

انا شفتها من يومين من اول ما كتبتها بس ملقيتش حاجة اقولها المرايا عندي مكسرة ميت حتة و شبه احساس قلب من زئبق كده ان مكانش اسوء :(


كنت لحد من فترة قريبة اوي بعشق النسكويك و مقدرش استغني عنه .. امبارح جربت اشربه بعد انقطاع كام شهر.. حسيته مشروب غريب اوي عني مع اني بشربه يوميا كنت من يجي 15 سنة !!

دوام الحال من المحال والله المستعان

خد بالك من نفسك .. الله معك :)

أميرة يقول...

اه صحيح .. مبروك عليك الاسم ولو ان فعلك حساه قبل حتي مايبي سون بس يارب اكون غلطانة .. قولي اني غلطانة بليز :(

jonoon 3aqel يقول...

:)

نسكويك....بالعافية...

بتشربيه بارد اكيد..صح..لأن انا مره ذقته حار..كان مش بطال يعني..

" ولو ان فعلك حساه قبل حتي مايبي سون بس يارب اكون غلطانة .. قولي اني غلطانة بليز :("

تقصدي ايه.؟ مافهمتش...

أميرة يقول...

كنت بشربه ايا كان حالته ايه بارد سخن دافي مثلج اي حاجة .. كنت

قصدت ان اللي انت كاتبه بعد الاسم محسسني انك رجعت شوية لورا بعد ما كنت هتغير الاسم علشان بسم الله مشيت كتير لقدام .. علشان كده عايزاك تقولي اني غلطانة

أميرة يقول...

بس السخن احلي بردة :)

بس انا بحطه علي لبن مش سادة كده

جربه بلبن حليب من غير اضافة سكر بس حط نسكويك بذمة يعني يبقي لونه غامق شوية .. واشرب احلي مشروب :)

موناليزا يقول...

السكون احساس رائع
قليلا مانشعر به

jonoon 3aqel يقول...

موناليزا

شكرا لمرورك...
و اتمنى تدوم السعادة و السكون و الفرح ف عمرك يارب..

تحياتي

jonoon 3aqel يقول...

رجوع للخلف !!!!

انتي ايه عرفك؟..اقصد يعني...
مش رجوع للخلف...لكن في سقطات متكررة...
مش عارف...حاليا بدأت اقف...الحمدلله

تحياتي