الأربعاء، 25 فبراير 2009

لأول مره

بسم الله الرحمن الرحيم

أخبار مفرحة من بلدي... فرحت بها جدا.... ألف الحمدلله لك يارب....
لكن مع ذلك...يعتريني هذا الشعور...تجاه المستقبل....
لا خاب من رجاك و دعاك يا ربي...

====
لأول مره..
===
خائف....
لأولِ مرّه....أ هذا هو طعمُ الخوف !!
لا أريد.. لا..لا تدفعوني للأمام...
دعوني هنا معكم...حيثُ أحسُّ بالدفء...
حيثُ لا يراني الخوف...
لا تدفعوني...فأنا لا أعرِف إن كنتُ قادراً على المسير...
لا تدفعوني.. فلربما لا يعرفني الهواءُ بعيدا فأختنق...
لا تدفعوني...
فلربما..ظلامٌ يحيطني...فأتوه..
---
و ددتُ لو كنتُ طفلا...لكنتُ هناكَ بحضنِ أمي..
تمنعكم أن تأخذوني...
تمسكني بيدٍ مضمومةٍ لصدرها...
و تصدُ بيدٍ تقاتلكم بها...
و أنا.. أراقبُ بكلِّ آمان...
لا أستحي أن أبكي..فتأتي مسرعةً...
لا أخجلُ من الطلبِ...فأحصلُ على لعبتي...
لا أخاف...لأني لا أعرِفه...
و ددتُ لو أني طفلا....لكني ...
أخاف الهروب !!
----
لأولِ مرّه...خائف...
ذهبوا و تركوني...ولا أعلمُ أين أنا....
هاهو الظلامُ الذي تكلمتُ عنه....من حولي...
هاهو الهواءُ يستثنيني من العطاء...
و هاهي الأرضُ... أمشي...و لكني في نفسِ البقعة...
لست في حسابِ الزمن..و ليسَ مكاني في عدادِ الأماكن...
لأول مره..................... لأول مره....
----------
بصيصُ أملٍ هو كلُّ مالدي....شعاعٌ من الكبرياءِ يمنعني من الجلوس طويلا...
قلبي مازال يخفقُ بسرعة....
و هدوءٌ أسمعهُ لأولِ مره...
و بأطرافٍ مرتجفةٍ..أقف...
و برجلٍ تخط الطريق داخلَ الظلام...
و بعينٍ نُزِع ما بها من دمع...
و بي متلفتاً...فكل الأتجاهاتِ متشابهة..
أبدأُ طريقي.....بقليلٍ من الخوف......
لأول مره...



تمت في:



25-2-2009

13 نثروا جنونهم:

غير معرف يقول...

اولا الف مبروووك الأخبار الحلوة ويارب دايما تسمع اخبار حلوة
ليه بقى الخوف من المستقبل ؟؟
تصور انى عشت مع البوست لدرجة انى خفت انا كمان وعايزة اروح لمامتى:)
المستقبل بيد الله وليس لنا الا ان ندعوه ونسأله ان يهبنا السلام النفسى
ماى بى سووووووو سون
تحياتى

jonoon 3aqel يقول...

الله يبارك ف حياتك...
و ان شاء الله انتِ كمان تسمعي اخبار تسرك....

اصل ابن أخويا الكبير خطب...يارب تكمل له على خير و تسعدهم دنيا و أخره...
ف و هما بيكلموني..كانوا بيقولوا يا الله.. أما تيجي ف الصيف نتفاهم معاك و نخلص موضوعك انت كمان...طبعا هم بيهزروا...لكن..

على قد ماكنت فرحان..على قد ما جاني الخوف من المستقبل...

انتِ خفتي.؟!! لا لا...كفاية واحد فينا..ههههه و على فكره...
انا كمان بديت أزهق من اسمي...خلاص مش لايق علي...

مممممممم أما اشوف هخليه ايه...

شكرا لمرورك و تشجيعك..جزاك الله الف خير..

تحياتي
راشد

أميرة يقول...

خليت ضربات قلبي تزيد مع كل حرف اتكتب ..

ونهايتها دموع

وبعدين يعني :(

نفرح نخاف من الفرح ليبعد عنا و نحزن نفكر امتي يجي الفرح علشان نخاف ليروح !!

هو صحيح من خاف سلم ..

بس تذكر قول الله تعالى: (وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ) [البقرة:216].

ويقول تعالى (( فَعَسَى أَن تَكْرَهُواْ شَيْئًا وَيَجْعَلَ اللّهُ فِيهِ خَيْرًا كَثِيرًا)) النساء 19




مبارك خطوبة ابن اخيك .. بس مينفعش تقعدلنا انت كده من غير جواز :)

شد حيلك وتوكل علي الله

ولا تخف ولا تحزن .. الله معك ان شاء الله .. دا انت تبغي حلاله ورضاه :)

افتكر امبارح كان غامق اد ايه والنهاردة فيه بصيص امل .. يبقي بكرة ان شاء الله اكيد كله نور .. استلفلك شوية تفاؤل من اي حد (غيري طبعا :) )

اوعي تغير الاسم زي ما بتقولك فريند ل سو سوون .. احنا في عصر السرعة .. كده مش هنوصل بدري D:

عايز حاجة اسرع :)

الله يديم عليك الفرح ويبعد عنك كل حزن .. وايانا يارب والمسلمين

بارك للخاطب والخطيبة وعقبال السامعين :)

jonoon 3aqel يقول...

الله يبارك فيكِ...
و عقبال ما تفرحي بأولاد اخوكِ يارب..

هو مش خوف كثر ما هو قلق...و انا الحمدلله واثق من ربنا...
و زي ما بتقولي..
بكره أحسن من اليوم...كله بأيد ربنا...

حزن؟! ليه؟ ما انا قفلتها بمحاولة جيده للوقوف و بدأ الطريق..
:)

تحياتي
جنون عاقل

Gannah يقول...

ماى بى
الف مبروووك لابن اخوك ويارب يتملهم على خير
امبارح كنت بسمع قرآن بصوت الشيخ صلاح البدير
سبحان الله خلانى اتأمل فى المعانى وعند آية معينه وقفت
قال تعالى [ وننزل من القرآن ما هو شفاء ورحمة للمؤمنين ولا يزيد الظالمين إلا خسارا ] (الإسراء 57)
القرآن الكريم شفاء يعنى لو احنا اعتبرناه دواء يومى وقرينا كل يوم ولو صفحة بالنية دى تصور ممكن حياتنا تتغير ازاى
الخوف شعور طبيعى ملازم للتغيير
لكن زى ما أليس قالت انت طالب حلال وربنا سبحانه وتعالى لازم هييسر لك امورك
الارتباط بالانسانه الصح عامل كبير فى التغيير وخاصة لو كانت فاهمه
لكن حتى ولو مش فاهمه ..الحب فى حد ذاته طاقه كبيرة هتساعدك وهتغير فيك كتير
طبعا مش معنى كده انك تستعجل لانى انا مدركة مخاوفك لكن برضه فى مرحلة ما لازم تكسر حاجز الخوف وتتوكل على الله
انا مع اليس سوووو سون مش كفاية
خلينا نشوف حاجة اسرع شوية
جمعة مباركة ليك ولكل قراء مدونتك
تحياتى

Unknown يقول...

(و ددتُ لو كنتُ طفلا...لكنتُ هناكَ بحضنِ أمي..
تمنعكم أن تأخذوني...
تمسكني بيدٍ مضمومةٍ لصدرها...
و تصدُ بيدٍ تقاتلكم بها...
و أنا.. أراقبُ بكلِّ آمان...
لا أستحي أن أبكي..فتأتي مسرعةً...
لا أخجلُ من الطلبِ...فأحصلُ على لعبتي...
لا أخاف...لأني لا أعرِفه...)
يضرب المثل بالحمام فى العطف على صغاره وحبه لهم والحنو عليهم ولكن فى وقت ما ترى الام والاب يدفعان باصراربالصغير
الى خارج العُش ليتعلم الطيران والعيش بمفرده فهما بلغ حنان اهالينا فلابد لنا من خوض التجربة بل قل التجارب
والمثل بيقول (التجربة خير معلم!!)

Unknown يقول...

لا أنسى أن أهنئك وذوييك بالخطبة
السعيدة لابن اخيك الاكبر جعلها
الله بداية حياة سعيدة موفقة
فى طاعةالله وسعادة الدنيا
و
و
و
و
و
و
العقبى لك إن شاء الله:)

jonoon 3aqel يقول...

"القرآن الكريم شفاء يعنى لو احنا اعتبرناه دواء يومى وقرينا كل يوم ولو صفحة"
ما تتصوريش انا قد ايه مقصر في هذه الناحية..نسأل الله العفو و العافية..و إن شاء الله هبدأ من اليوم..بحول من الله وقوه..
ذكرك الله و ايانا بالشهادة :) :)
و صح..في يوم من الأيام لازم أكسر حاجز الخوف..
أنا واثق من الله..و من الناس الذين حق على الله مساعدتهم هم الذين يطلبون النكاح ليعفوا انفسهم...مش فاكر الحديث بالضبط صراحة..

الأسم...افكر في حاجتين...و متردد...

راشد: لكن مش عايز فضايح ههههههه
أو
عاقل: لكن بالاسم ده كأني بمدح نفسي..و مش جميل الشئ ده...يعني كأني بقول عن نفسي انا ذكي و عاقل و شاطر بس بتكبر مش بتواضع...
ايه رأيك؟

شاكر مرورك...دمت بخير
========

norahaty

بالضبط زي المثل اللي ضربتيه...عشان كده الواحد لازم يتأنى..و يجبر نفسه على التجربة..
و كمان عشان كده أنا ختمتها بمحاولة الوقوف :)

الله يبارك في حياتك و ان شاء الله عقبال ما تفرحي باللي تحبيهم...
دمت بخير..

تحياتي

أميرة يقول...

عاقل ؟؟

ومين قااااااال :)

اثبت باه

:)

ذكرك الله بالشهادة دي اثرت فيا اوي

كمان كنت بفرح اوي ومازلت لو حد قالي "حياك الله " بحسها احلي دعوة في الدنيا :)

افتكرتك وانا معدية قدام محل مكتوب عليه coming soon قلت اجي اقولك اشهل باه مش عايزين قلقلة :)

بص جواك انت حاسك مين :)

Hanan Said يقول...

انا سعيده اني في مدونتك
وسعيده بتعرفي عليها
عاجبني جدااا اسمك وكمان اسم مدونتك
.......
ربنا يتمم لابن اخوك على خير
ويجعل ايامك كلها اخبار واحداث همفرحه ان شاء الله
وماتخفش من حاجه اكيد
لن يصيبنا الا مكتب الله لنا
وفقط نعقلها ونتوكل

اسلوب كلامك عاجبني جدااا وخلاني استشعر معانيه بقوه
تحياتي لك ولمدونتك الراقيه

jonoon 3aqel يقول...

"افتكرتك وانا معدية قدام محل مكتوب عليه coming soon قلت اجي اقولك اشهل باه مش عايزين قلقلة :)"

لأ بأ..أنا عايز حماية حقوقي الفكرية...هو الأسم بيجي كده بالساهل !!!!

أثبت اني عاقل؟...ها...مين...فين...
طيب انا همشي شويه..هههه

حياااااااااااك الله و ادام السرور في قلبك..
====

حنان سعيد

اهلا بك اختي..
أنا اكثر سعادة بزيارتك لي..
و الله يبارك فيك و ان شاء الله تفرحي بكل اللي تحبيهم...
فعلا..من توكل على الله ما خاب...

أتمنى ان تتكرر زيارتك..
دمت بخير..

تحياتي

موناليزا يقول...

شايفاه تشاؤم مش مجرد خوف طبيبعى
...
ربنا يفرحك كمان وكمان

jonoon 3aqel يقول...

"شايفاه تشاؤم مش مجرد خوف طبيبعى"

لا أبدا...خوف وقلق..يمكن زيادة شوية...

لكن مش تشاؤم...

يسرني مرورك...
دمتِ بخير...

تحياتي