الخميس، 28 مايو 2009

بين طيات ثوبه

بسم الله الرحمن الرحيم


احاول الكتابة..لكن لا أجد نثرا على الورق...أكتب و أمسح..لا شئ يعجبني مما أكتب حاليا...

لذا..قررت المشاركة ببعض من قديمي...

أتمنى أن ينال الأعجاب...


**سؤال...هل هناك إختلاف بين أسلوبي قديما و حديثا ؟؟


========
بين طيات ثوبه

========

بين طيات ثوبه..
تناثرت قطرات روحي...
فبين طيات ثوبه..
حدثت ولادة و نشأة و وفاة..
أنتشل قلبي من فوق التراب.. و نزع الشوك من عليه..
و رمى بالحزن بعيدا..
بين طيات ثوبه..
أعتاد قلبي على الفرح.. و روحي على أن تكون حيث تريد..
دون أن يجبرها الواقع على العودة...
و بين طيات ثوبه..
كانت ولادتي من جديد...
ــــ
بين طيات ثوبه..
أردت المزيد من ذلك الحنان المتدفق..
أردت الأمان.. أردت الحب..
أردت.. العيش..دون خوف..
و بين طيات ثوبه..وجدته..
و وجدتها...تلك الروح..
تمد يداها ليدي..فترفعني..
و تنظر لي... و ابتسامه.. فتسعدني..
و تهمس لي بكلمة..
فأمتلك الدنيا...و أعجز عن تسليم كلمةٍ بالمقابل..
ـــــ
سرحت بعيداً..بين طيات ثوبه..
أ فلا يحق لي.. ؟!
ـــــ
عدت بعد أن سَرَحت روحي...
فلم أجد..
بحثت.. و لكن ..أين أبحث؟؟؟
فلا أرى إلا البياض..
و لا أرى..إلا دموعي...على طيات ثوبه..
رسالة..
بأشواك الغدر كتبت..
و بآلام الدنيا قـُـرٍأت..
وداعــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــا
هو مضمونها...و دون سبب...
و دون كلمة..و دون مقدمات..
حدثت و روحي في السماء.. و أنا بين طيات ثوبه..
بحثت عنه..لعلي أجده..
فتهات نفسي حينها...
فتشت عن نفسي...
فأضعتـــُـني أيضا..
ــ
بين طيات ثوبه..
لم أكن لأحيى أخرى.. و لا لأسعد أخرى...
و لكن بين طيات ثوبه...ها أنا أموت مرة أخرى..



تمت في: ( قديييييم)

31-10-2006

12 نثروا جنونهم:

صحصح يقول...

اعجبتني جدا .. خصوصا الدراما بها .
اري اختلاف ليس بكبير .. بالنسبة لي هذه أسهل في الأسلوب و اخف من ما تكتبه حديثا .. ربما لاني لا افهم جيدا الشعر !

jonoon 3aqel يقول...

:)

شكرا لردك...
و احترم تقييمك :)


حصل ايه لمدونتك؟؟!!!

صحصح يقول...

لغيتها

Desperate يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
SCRIBBLE ..♥ يقول...

اسلوبك درامي جميــل ..~

طريقة تصوير الموقف والتمحور فيه وايد حلو ..

امـا عن هل هناك فرق بين كتاباتك القيدمـه والجديده .. اقدر اقول في الكتابات الجديده صار اسلوبك اقوى

واصــل ابداعك ..

:)

Unknown يقول...

ياه ابعد كل هذا
الحب يكون الغدر
يالقسوة قلبه
من فعل هذا

jonoon 3aqel يقول...

متجددة

ليه بس؟!!
=====

سكريبل..

اهلا بكِ اختي...
شكرا على الإطراء..
سعدت بمرورك الكريم...

=====

د.نورا..

ازيك يا دكتورة؟

وجود الحب في قلب..لا يعني عدم وجود الحقد و الكراهية في نفس المكان...
اللهم طهر قلوبنا..و أحبنا يارب

شاكر لكم مروركم..و اعتذر عن التأخير في الرد

تحياتي

Shaikha يقول...

الغدر ..
سكين قاتل .. ربما للمشاعر أحياناً
ربما للتفاؤل أحياناً أكثر ..
وفعلا هو قائم ..

أسلوب كتابة جميل جدا فتصوير الأحداث
فيه متقن وممتع ..
نادرا مايجذبك حديث قلم
لتستمر بقراءة "جنونه" إلى النهاية


دمت بود ..

jonoon 3aqel يقول...

اختي توينكل..

و أحيانا يكون طيبة زائدة من طرف..و نفس خبيثة من الطرف الآخر..

شكرا لإطرائك..

دمتي بخير

أميرة يقول...

احكيلي عملت ايه من ساعة ما وصلت لحد ما مشيت

jonoon 3aqel يقول...

في العمرة يعني؟؟

يا ستي أنا كنت خادم بابا هناك..
لما اصحى الصبح..الفطار..و بعدين بكون مع بابا و الحريم يكونوا مع بعض يا في السوق يا في الحرم..ننزل الحرم...نصلي الظهر..نقعد شويه..و بعدين نرجع الغرفه..اجيب الغدا..نتغدى و بابا ينام..اذا نزلوا اللي معايا السوق..انا افضل مع بابا يمكن يصحى يعوز حاجه..و لو كان في حد معاه..انا يا بنزل السوق اجيب لي حاجات..يا بكون في الحرم..اصلي العصر..و ارجع لبابا..أمر أخذه و ننزل القهوة تحت نشرب لنا حاجه..و نروح الحرم قبل المغرب بشويه..لحد العشا..في كم مره رجعنا قبل العشا لأن بابا تعب من الجلوس ع الكرسي المتحرك ف يكون عايز يروح الشقه يقعد على الكرسي عدل او ع السرير او يعني يمشي له شويه براحته..في الحالة دي..نصلي ف مسجد الفندق اللي بيصلي مع الحرم على طول..يعني الامام يكون امام الحرم..
بعد العشا بنزل اجيب العشا..و دا يكون يعني ع الساعه 10 ونص او 11..نتعشى...و نقعد شويه..و اروح انام ع الساعه 1

للأسف..صلاة الفجر ماصليتهاش في وقتها ولا مره في الاربع ايام اللي رحناها..
مش عارف ليه لكن كنت بحط لي 3 منبهات ما بصحاش على اي واحد..!!!
يمكن من تعب اليوم و من دف الكرسي المتحرك طول اليوم..
يمكن..
ربنا يعفو عنا يارب...
و دعيت ليكي..ما تخافيش..و لسيف كمان..
و للكل ..المدونين و المدونات ههههه

انتي عاملة ايه؟

أميرة يقول...

الله يتقبل طاعاتك يارب ويوعدنا

راشد ادعي ربنا وقول اللهم لا تحرمنا من بذنوبنا من صلاة الفجر
ادعيها كتير وخصوصا قبل ما تنام علشان ربنا يعينك علي نفسك و تصحي

وبعدين يعني عايز تنام 1 وتصحي 4 ازااااي :(

باباك صحتك عاملة ايه صحيح .. انا اسفة بقالي مدة مسالتش عليه .. ان شاء الله يكون بخير

ربنا يجازيك خيرا عن مراعاتك له ولاخواتك ويباركلك فيهم جميعا ..

نتيجتك طلعت؟


بلاش اخر سؤال علشان اجابتي متسرش